Leveranstider

Vi försöker ha så korta leveranstider som möjligt. Vi skickar nästan alltid lagervaror samma dag som du beställer innan kl 10:00. Normalt levereras varorna 2-3 arbetsdagar efter att beställning inkommit till oss. Om varorna ej finns på lager och har lång leveranstid blir man kontaktad via epost.

Köpvillkor

2022-01-27

Priser

Priserna är i svenska kronor (SEK) och gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Samtliga priser inkluderar 25 % moms. Frakt och portokostnad ingår i priset.

Betalsätt

Du kan välja att betala din order med bankkort/kreditkort.

Bankkort/Kreditkort

Vi accepterar VISA och MasterCard. När du bekräftar din order skickas dina uppgifter till vår samarbetspartner Stripe som kontrollerar kortets giltighet. DIBS Payment Services är PCI-certifierat. De använder sig av SSL-kryptering av betalningarna vilket är standard för säkra betalningar. Ditt kortnummer sänds krypterat direkt till Stripe.

SMS

Vår SMS-funktion fungerar i de flesta länder i världen. Vid utomlands vistelse kan Nautical ID ej garantera att denna tjänst fungerar, p.g.a. ständigt ändrade villkor i vissa länder. Tänk på att ange landskod före telefonnummer vid användning utomlands.

Ångerrätt

Vid köp i Nautical ID´s webbutik gäller ångerrätten i enlighet med Distansavtalslagen (2005:59.DHL). Detta är en lagstadgad rättighet för dig som kund. Som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan. Du har som kund rätt att öppna och undersöka varan. Varan ska vara oanvänd och i originalförpackning vid eventuell retur. Glöm inte att bifoga ditt namn och kontaktuppgifter.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Returnera varorna till:
Nautical ID Nordic AB

Reklamation

Du som konsument har rätt att reklamera din vara eller tjänst. Om du upptäcker ett fel på varan bör du reklamera den inom skälig tid. Reklamerar du en vara står Nautical ID för returfrakten. Kontakta vår oss på Info@nauticalid.se  för hjälp med reklamation. Kunden får själv stå för returfrakten eller kontakta oss så ordnar vi en retursedel för 69 kr

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Återbetalning

Vi återbetalar dina pengar inom 30 dagar. Vid kortköp går pengarna tillbaka till samma kreditkort du använt vid beställningen. Övriga återbetalningar går tillbaka till angivet bankkonto.

Policy kunduppgifter

Med anledning av Dataskyddsförordningen som träder i kraft 2018-05-25 har vi en integritetspolicy som utförligt beskriver hur vi sparar och analyserar din personliga information.

Dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679/EG), förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen.

Nautical ID´s viktigaste tillgångar är våra kunder. Hur våra kunduppgifter hanteras ser vi som mycket viktigt. Att följa de bestämmelser som finns i GDPR och att hantera kunduppgifterna med respekt och enligt våra egna höga kvalitetskrav ser vi som självklart.

PRIVAT POLICY

”När du lägger din beställning hos oss uppger du dina person/. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.”

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.

Hur fungerar det?

Hur kan jag bli kontaktad?

Svar: Tjänsten fungerar så att du fyller i information om din båt och vilka kontaktvägar du önskar. Du kan välja bland telefonnummer, E-mail, namn och adress.
Du kan välja att bara använda vår anonyma SMS-tjänst Det är upp till dig som kund att välja vilken information som du vill ha offentlig. .

Fråga: Min fråga gäller ägaruppgifter. Vart vänder jag mig för att söka upp ägare?

Svar: Nautical ID är ett frivilligt register men har inte ett öppet söksystem. Uppgifter till ägare kan bara scannas på själva dekalen. Är dekalen oläsbar kan man alltid kontakta oss för mer hjälp på Info@Nauticalid.com

Fråga: Vem ansvarar för informationen som är inskriven?

Svar:  Det är uppgiftslämnaren som ansvarar för informationen. Det ligger ju i dens eget intresse att alla uppgifter är korrekta.


Vad är en QR-kod?

Vad är en QR-kod och hur fungerar den?

Svar: QR står för Quick-response och är en vidareutveckling av vanliga streckkoder som kan hålla mycket information.
Man scannar enkelt koden med  sin telefon. När länken scannats framträder en länk som du klickar på och du länkas direkt till infosidan.

Fråga: Jag lyckas inte scanna QR-koden i min telefon?

Svar: Äldre versioner av operativsystem i smarttelefoner har inte alltid stöd för att scanna koderna direkt i kameraappen. (Fungerar i IOS 11 eller senare och Android version 9 eller senare.
Då kan du behöva ladda ner en QR-code reader app som du hittar kostnadsfritt där appar finns.

Fråga: Min fråga gäller ägaruppgifter. Vart vänder jag mig för att söka upp ägare?

Svar: Nautical ID är ett frivilligt register. Det är inget register som går att söka i eller delas offentligt. Är dekalen oläsbar kan man alltid kontakta oss för mer hjälp på Info@Nauticalid.com


Stulen båt

Fråga: Vilken hjälp får jag om min båt blir stulen efter jag köpt tjänsten?

Svar: På din infosida kan du alltid anmäla båten stulen, den som scannar koden ser detta direkt – Kontakta alltid polisen och läs mer på https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/stold-och-inbrott/batstold/.

Rekommendation är också att kontakta Larmtjänst på telefon 08-522 784 00.

Fråga: Jag skall köpa en båt och säljaren säger att den är registrerad hos er hur vet jag att den inte är stulen och i efterhands registrerad?

Svar: Det går inte att använda vår registrering som ägarbevis då man kan applicera dekalen på vilken båt som helst. Vi på Nautical ID lämnar heller inte ut kontaktuppgifter till obehöriga utan börja med att kontakta Larmtjänst för att få information om att båten inte är stulen (telefon: 08-522 784 00). Be också att få information av säljaren om tidigare ägare och kontakta denne. Kontrollera skrov-/motornummer gentemot polis och försäkringsbolag.


Såld båt

Fråga: Jag har sålt båten - kan jag överföra informationen till den nya ägaren? Han vill ju också ha båten fortsatt registrerad!

Svar: I samband med försäljning av din båt så går du enkelt in och redigerar din infosida och väljer att ta bort båt info.
Ny ägare köper smidigast ett nytt paket dekaler ifrån oss.
Se: Beställ


Problem med att scanna dekal

Fråga: Jag lyckas inte scanna QR-koden i min telefon?

Svar: Äldre versioner av operativsystem i smarttelefoner har inte alltid stöd för att scanna koderna direkt i kameraappen. (Fungerar i IOS 11 eller senare och Android version 9 eller senare.
Då kan du behöva ladda ner en QR-code reader app som du hittar kostnadsfritt där appar finns.

Fråga: QR-koden är oläslig eller syns dåligt?

Svar: Ta ett kort på dekalen. och skicka till oss på info@nauticalid.se så kan vi i de flesta fall återkomma med en länk till infosidan. och även kontakta båtägaren och lösa problemet med dekalen.


Problem med att logga in

Fråga: När jag har registrerat mig, får jag inget mail med lösenord. Vad gör jag?

Svar: Kolla ditt spamfilter/ skräppost, om detta mail finns där. Om det inte finns där – se KONTAKTA OSS ”


Problem med att redigera din infosida

Fråga: Problem med att lägger in uppgifter - vart vänder jag mig?

Svar: Försök följa dom medföljande instruktionerna eller kolla på vår instruktionsfilm på vår hemsida (Länk). Finner du ingen lösning, se KONTAKTA OSS. Du kan alltid mejla till oss på Info@Nauticalid.com

Fråga: Jag försöker registrera uppgifter på min båt, men uppgifterna syns inte och innehållet förblir tomt! Vad gör jag för fel?

Svar: När du har fyllt i information måste du bocka i rutorna längst ned och spara uppgifterna – klicka på den gröna rutan ”SPARA UPPGIFTER” som finns nederst på varje flik. Detta för att du skall kunna välja vilken information som skall vara synligt och snabbt kunna justera vid olika tillfällen vad du vill dela för information.


Problem med att beställa på hemsidan

Fråga: Jag försöker att lägga en beställning, men får det inte att fungera Vad gör jag för fel?

Svar: Hör av dig till oss på info@nauticalid.se så hjälper vi er att lägga en beställning och utreda vad felet kan vara.


Avsluta din tjänst

Fråga: Jag skulle vilja avsluta min tjänst hos er, hur går jag tillväga?

Svar: För att ta bort din infosida går du enkelt in och redigerar den och ”tar bort båt” klicka på spara.

Fråga: Jag vill inte del av nyhetsbrev med erbjudanden och rabatter ifrån er längre?

Svar: För att sluta ta emot nyhetsbrev så kan du enkelt avsluta prenumerationen av dessa om klickar på länken avsluta prenumeration av nyhetsbrev längst ner i nyhetsbrevet.